maandag 8 januari 2018

Spelend leren in hoekjes

De vakantie is voorbij en al veel kindjes hadden er zin in!

Op maandag komt juf Petra steeds langs, dus de ultieme kans om in hoekjes aan de slag te gaan.
Zo kwam het euro spel voor de eerste keer naar boven en met aangepaste prijzen en aangepaste valse muntjes, mochten we monopolie spelen.


Aangezien juf Petra in de klas was, schakelden we haar als extra hulp hiervoor in om dit groepje te begeleiden.








Een ander leuk spelletje vonden onze kapoenen trivial pursuit, ook dit was met aangepaste vragen.
Elke kleurtje had een ander type vraag. Zo werden volgende leerstoffen ingeoefend of herhaald:

*  Rekenen met begrippen (geef het verschil van ... en ... , vermeerder ... en .... wat is de som van ....
    en ...., verminder .... met ....)
*  Rangpositievragen (welk getal staat voor ... , welk getal komt na ....)
*  + en - oefeningen tot 6
*  splitsoefeningen
*  schrijven van een letter
*  schrijven van een woordje











Mens erger je niet, zorgde soms voor veel ergernis, maar ook veel plezier! Met een aangepaste dobbelsteen, oefenden zo al een beetje verder de automatisatie in van de getalbeelden: 3, 6, 7, 8 en 9





Splitsen werd ook ingeoefend, sommigen met materiaal anderen zonder.
Dit gebeurde met behulp van de werkvorm tweetal check.
Elk om beurt moest er in groepjes van twee gedicteerd worden aan de andere.
Ze kregen een blad met splistoefeningen met de uitkomst al op. Kind 1 vroeg aan kind 2 ik splits 6 in 2 en ... Als kind 2 4 zei, werd het antwoord groen gekleurd, zei het iets anders werd het antwoord rood gekleurd en het foute antwoord er naast geschreven. Op deze manier heeft de juf ook inzicht op de gemaakte foutjes. Na 1 pagina werden de rollen omgewisseld.











Tot slot was er ook een schrijfhoekje. In dit hoekje maakten de leerlingen kennis met woordjes van het woordpakket.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten