vrijdag 11 maart 2016

TE - TE, TE - E, TE + E, E + TE

Rekenen wordt altijd maar een beetje moeilijker!
Al een hele week komen we geen oefeningen meer tegen als  5 + 4.
Neen het zijn oefeningen zoals 14 - 12 of 15 - 3 of 2 + 15.
Voor velen was dit wel af en toe een beetje chinees. En soms vergisten we ons ook wel en vergaten we de 10 weg te doen of er bij te tellen.
Maar stilletjes aan wordt het chinees, iets minder chinees en lijkt het rekenen weer op rekenen.
Tijdens een inoefenles, had de juf de 3 soorten oefeningen door elkaar aan bord gebracht.
Met onze buur, moesten we dit in de juiste kolom zien te krijgen en daarna moesten we dit oplossen.








Een andere dag, kregen we een blaadje, waar de oefeningen opnieuw door elkaar stonden.
We moesten zelf uitzoeken met onze fluostiften welk soort oefening het was. Een oefening zoals 5 + 12  of 12 + 5 gaven we de kleur blauw. Een oefening zoals de oefening 14 - 3, gaven we de kleur roze en een oefening zoals de oefening 14 - 12 gaven we de kleur oranje. Op die manier konden direct teruggrijpen naar de stappen.













 Nog een andere dag, herhaalden we dit nog een keer. We kregen allemaal een rekenpaaseitje. Opnieuw moesten we beslissen of dit een oefening van het type 1, 2 of 3 was. Daarna moesten we naar voor komen en dicteerden we de oefening aan de anderen. De anderen losten dit op en het kind met het eitje ging naar voor.






Tot slot gebruikten we deze rekenpaaseitjes ook in ons hoekenwerk.
We moesten de rekenpaaseitjes in het juiste paashaasmandje leggen. Er waren paashaasmandjes van 1 tot 20!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten