vrijdag 4 september 2015

De eerste schoolweek

Hallo allemaal,

De eerste schoolweek zit er al op! We hebben het volgende gedaan:

*  het woordje ik leren lezen;
*  het woordje ik gezocht tussen alle andere woorden;
*  de letters i en k leren schrijven;
*  de i en k klank gezocht bij andere woordjes;
*  tellen tot 10;
*  het midden, de langste, de dunste, de dikste, even lang,.. leren zoeken;
*  fietsen/honden/poorten/kindjes gerangschikt van klein naar groot/ van dik naar dun/
*  onze schooltas en de spulletjes die er in zaten leren kennen en ook tekenen;
*  geschilderd met inkt en sommigen al met een magische pen de inkt doen verdwijnen;
*  het liedje gezongen 'ik ben vandaag zo blij'.

Het was af en toe een vermoeiende week, maar het was vooral een super toffe week!  

Een lesje schrijven: We starten onze schrijfles met een opwarmingsliedje. Samen zingen we met de juf mee: 'Ga je mee, ga je mee naar ons letterland', ondertussen warmen we onze handen en polsen heel goed op.
Daarna wordt de letter getoond op het bord. We schrijven mee als een reus in de lucht. Daarna als een kabouter. Ook schrijven we de letter eens op de rug van onze buur. Of met onze vinger op de tafel. 
Daarna moeten we de letter op het bord overtrekken.







De andere kindjes kijken niet zo maar toe. Zij oefenen hun letter verder in op een blaadje met een stift of op hun leitje.  















De letter 'k' schreven we ook  3 keer in het zand.




Het woordje 'ik' leerden we deze week al kennen. Eerst las de juf ons een verhaaltje voor over een koning die alles mooi vond: het gras, de wolkjes, ... Maar het mooiste van allemaal vond hij zichzelf! Op een dag kreeg hij en de koningin een prinsesje. Natuurlijk vonden zij alle namen mooi. De prinses kreeg een hele lange naam. Daarom besloot ze om hem op een dag gewoon te veranderen in 'ik'.

Dit woordje ik zochten wij in de buikjes van de kabouters. De goede kabouters mochten wij omkringen, de fop-kabouters doorstrepen.



 Ook toen de juf ons een beetje plaagde met alle woordjes aan het bord te hangen, wisten we nog heel vlug hoe het woordje ik er uit zag.

Het woordje 'ik' in ons boekje leggen, lukte ook goed.



Tot slot deed iedereen ook zijn best om de tekening te kleuren, van de koning die zichzelf bewonderde in de spiegels. 
 
Bij rekenen kregen we hoedjes met cijfers op en iedereen moest op de juiste plaats staan. 
 



Ook het muzische ontbrak niet deze week. De kindjes hebben allemaal heel mooi meegezongen en gedanst. Ook deden ze hun uiterste best om de omtrek te tekenen van hun nieuwe spulletjes uit hun boekentas: lijm, stiften, schaar, pennenzak, ...
Daarna mochten ze eens buiten de lijntjes verven. Heel het blad mocht vol met inkt geverfd worden.
Tot slot mochten ze met een magische stift patronen aanbrengen.
Al enkele kindjes zijn klaar. Andere werken er volgende week nog een beetje aan verder.





































Geen opmerkingen:

Een reactie posten